Reszponzív weboldal - megéri?
Évekkel ezelőtt beindult a reszponzív weboldalak forradalma, ami azt ígérte, hogy a weboldalunk látogatottsága az egekbe szökik, ha reszponzív weboldalt készíttetünk. Napjainkban egy új weboldal - néhány sajnálatos kivételtől eltekintve - már teljesen reszponzív és jól használható mobilon is. A kérdés viszont az, hogy a honlap tulajdonosa látja-e, és ha igen, milyen előnyét látja a reszponzív weboldalnak? Erre a kérdésre könnyedén válaszolhatunk, de a szokásos elméleti előnyök helyett most beszéljenek a számok!
A következőkben néhány weboldal (túlnyomórészt WordPress alapúak, de van köztük Joomla!-s is) Google Analytics által mért látogatottsági adatait fogom nyilvánossá tenni, bizonyítva ezzel azt, hogy megéri új weboldalunkat reszponzív honlapként elkészíttetni. A vizsgált időszak mindegyik esetben 2016. január 1. és 2016. december 31-e közötti időszak összehasonlítva az egy évvel azt megelőzővel, tehát 2015. január 1. és 2015. december 31-e közötti időszakkal.
A magyar nyelvű weboldalak eltérő szolgáltatást kínálnak, eltérő helyszínen és célközönségnek, így nagy, egymást nem feltétlenül lefedő halmazát vizsgálhatjuk az internetező közönségnek. A vizsgált közönség kizárólag organikus forgalomból érkezett, vagyis egy Google keresés következtében találták meg az adott oldalt, és nem fizetett hirdetésre kattintva jutottak el oda - velük gyakorlatilag már nem volt más költségünk, "ingyen" jöttek.
Stylus Körömszalon és Kozmetika
Egyértelműen látszik a növekedés: nem csak a desktop forgalom nőtt 121%-al (vagyis majdnem 2,5-szeresére), de a mobilról érkező felhasználók majdnem háromszor annyian, 176%-al többen érkeztek, mint a megelőző évben. A desktop - mobil arányok is erőteljesen változtak: a korábbi 53-39-ről 48-44-re. Az idei első negyedéves számokat alapul véve idén átveszi a vezetést a mobil: 2017. január 1. és március 31. között az organikus látogatók 47%-a érkezett mobilról, szemben a 46% desktop felhasználóval.
ELTEOnline
2015. június elején indult el a megújult ELTEOnline, ami teljesen új, reszponzív külsőt is kapott. Összehasonlítva a két időszakot, minden fronton erősödésről számolhatunk be: a desktop 82%-al nőtt (tehát majdnem megkétszereződött az előző évihez képest a forgalom), míg mobilról 184%-al többen jöttek az előző évhez képest. Ez még erősebb növekedés, mint az előző esetben, és ha nem csak az arányokat vesszük figyelembe, akkor azt látjuk, hogy a korábbi 97 ezres éves olvasószámhoz képest 2016-ban már 198 ezerre nőtt a látogatók száma - ami NAGYON DURVA növekedés, főleg, hogy csak mobilról +37 ezer felhasználó jött!
Székely Termékek Webshop
Itt a leglátványosabb grafikonon a növekedés, pedig itt "csak" optimalizáltam, hiszen a weboldalt nem én készítettem az alapjaitól: igyekeztem viszont kihozni a legtöbbet abból, ami volt. A növekedés egy részéért a 2016 első negyedévében a weboldalról hiányzó követőkód a felelős, látszik. hogy áprilissal elkezdtek jönni a látogatottsági adatok (narancssárga). A desktop látogatók száma megduplázódott (114%-al nőtt), míg a mobilról érkező látogatók majdnem megnégyszereződtek (275%-os növekedés). A mobilról látogatók aránya itt még nem olyan erős, mint a Stylus Körömszalon és Kozmetika esetében, de ami késik, nem múlik. :)
A fentiek nagyon jól példázzák azt, milyen növekedés érhető el a mobilos látogatókban rejlő potenciál megfelelő kiaknázásával és hogy mekkora
hibát követ el az, aki arra számít, hogy megúszhatja a böngészési szokások gyökeres átalakulását
egy lebutított mobilverziós oldallal vagy egy keretek közé szorított, platformfüggő mobilalkalmazás elkészíttetésével. Tehát a címben feltett kérdésre a válasz: PERSZE! A reszponzív weboldal ma már kell és ebben nem lehet vita, viszont itt nem állhatunk meg - hiszen ahogy egy korábbi bejegyzésemben is írtam - egy szép (reszponzív) weboldal ma már nem elég!