frissítve: 2022. 07. 07.
Olvasási idő: 6 perc
Vélemény

Urald a tartalmaidat - legyen saját platformod!

A napokban bejárta a magyar sajtót, hogy az HBO Max kínálatából eltűnt több magyar, saját gyártású tartalom: többek között az év első felében bemutatott A besúgó első, és a már-már klasszikusnak számító Aranyélet utolsó évada is. Hogyan kapcsolódik ez mégis a webfejlesztéshez?


Ez fontos?

Első körben valószínűleg elintézzük egy vállrándítással, hiszen:

  1. nem vagyunk HBO Max előfizetők,
  2. már láttuk ezeket a tartalmakat,
  3. ha egyik sem, akkor legrosszabb esetben majd úgyis "megszerezzük" valahonnan (khm... n... khm... Core).

Van viszont egy ennél sokkal fontosabb és általános érvényű üzenete is az esetnek: ha előfizetsz egy szolgáltatásra, akkor az ott található anyagokhoz csak hozzáférési jogot szerzel, mely könnyen és kivédhetetlenül korlátozható. Nem csak a Netflix, Spotify, Apple TV anyagaira gondolsz első körben, de ugyanilyen egyszerűen függeszthető fel vagy törölhető olyan fiókod is, ami már üzleti értékkel bír, mint például a Facebook (Instagram, akármi) oldalad és fiókod, minden ott található tartalommal együtt. Ezek a tartalmak végső soron nem a tieid, csak ideiglenes hozzáférést kapsz a platformhoz, ahonnan bármikor kizárhatnak.

A helyzetet súlyosbíthatja, ha ezeknek a globális szolgáltatóknak az ügyfélszolgálata vagy kérdéses minőséggel működik, vagy egyáltalán nem is érsz el közvetlenül embert, legfeljebb e-mailben, akár több napos átfutási idővel. Jó, hát akkor nem hallgatsz addig Spotify-t, rádiókkal is kibírható néhány nap – persze. De mi van akkor, ha ahelyett, hogy saját weboldalad vagy blogod lenne, Medium-ot vagy Facebook-ot használsz? Ha az ügyfélszolgálatos felületed a FB Messenger, ahonnan ki vagy tiltva? Mi van, ha törlik az oldaladat minden követővel együtt, mert valamilyen közösségi irányelvet – szerintük – megsértettél? Ha a CRM rendszered bérelt, és felfüggesztik a fiókodat, mert nem fizettél? Mi történik akkor, ha drasztikus mértékben megdrágul a szolgáltatás a következő fordulónaptól kezdve?

Ha az ezekbe a "tárolókba" behordott anyagok csak azokon belül léteznek, akkor később gondot okozhat az azokból való "kihordás" is: ha megszüntetnél egy Facebook oldalt, hogyan mented le az oda feltöltött képeket, bejegyzéseket? Ha nincs levelezőlistád, mert bőven elég a FB oldal, akkor az évek munkájával felépített hallgatóságoddal mi lesz? Ha a posztjaid az "egyetlen" tartalmad és változik az algaritmus (sic!), hogyan terelsz látogatókat a nem létező weboldaladra? Nagyon könnyen ki tudják rántani alólad a talajt, ami – jogos, vagy sem – "kellemetlen" lesz.

Ezek nem történnek meg minden nap és mindenkivel, de éppen elégszer és elég emberrel, hogy legalább talonban tartsunk egy B (vagy életbe léptessünk egy A) tervet. Mit tanácsolok?

Urald a tartalmaidat - legyen saját platformod!

Kövessük a POSSE módszert! Ez micsoda?

P ublish on your

O wn

S ite

S yndicate

E lsewhere

Publikálj a saját oldaladon, terjeszd máshol (béna fordítás, akinek van jobb, írja meg). Vagyis minden tartalom, amit készítesz, kerüljön fel először a saját oldaladra (ezzel a tiéd lesz a canonical URL, ahol először megjelent az anyag), majd ezt terítsd szét a különféle platformok között. Ez természetesen ismerős: ha egy kicsit is fontosnak tartottad a tartalmaidat, már eddig is így csináltad, és nem hagytad, hogy egy tőled független entitás rendelkezzen felettük, a megkérdezésed nélkül – az ő platformjukon csak terjeszted.

A Facebook-ot használva nem tűnik fel, de gondolj bele: mikor linkeltél utoljára egy FB posztból egy másikat? Na ugye... A függetlenedés mellett a web kezdeti gondolati magjához is utat találsz azzal, hogy hivatkozni tudsz a saját releváns tartalmaidra, így növelve az oldaladon eltöltött időt és fokozatosan kiépítve az autoritásodat. Arról nem is beszélve, hogy a látogatóid olyan (a weben régóta "natív") "extra" funkciókat fognak elérni, mint pl. a tartalmaid közötti keresés. ( 🤯 )

Összegzés

A fenti logika kiterjeszthető egyéb szolgáltatásokra is, amiket igénybe veszel: a hirdetési fióktól kezdve a hírlevélkezelődön át az analitikáig. Ha olvastad más cikkeimet is, láthatod, hogy híve vagyok az önállóságnak: amit tudunk, azt oldjuk meg magunk. Ha van rá kapacitásod, üzemeltess saját analitikát (akár a Google Analytics mellett is), készíttess weboldalt, kezeld te a VPS-eidet, olyan megoldással, amivel könnyen tovább tudsz lépni, ha probléma merülne fel.

Nyilván nem minden esetben járható a self-hosted út, de aminél igen, ott mindenképpen érdemes legalább elgondolkodni az esetleges kockázatokon.